De volgende onderzoeksreis naar Israël is gepland voor 23 t/m 29 maart 2019. Geïnteresseerden konden zich tot 10 november 2018 aanmelden door middel van een online formulier. Inschrijving is inmiddels gesloten.

Hieronder treft u een aantal veelgestelde vragen over de reizen, met antwoorden.

Voor wie zijn de reizen gemaakt?
De reizen zijn bedoeld om toonaangevende kunstprofessionals die in Nederland werkzaam zijn, waaronder conservatoren en journalisten, kennis te laten maken met het hedendaagse kunstlandschap van Israël. Het programma vergemakkelijkt de verkenning van culturele ontwikkelingen en biedt een platform voor projecten en een diepgaander onderzoek.

Hoeveel kost de reis?
Onze stichting dekt het leeuwendeel van de kosten van de reis: alle organisatie- en begeleidingskosten, alsook reiskosten binnen Israël en verblijf (incl. ontbijt).
Reizigers bekostigen hun eigen vlucht (gemiddeld €250), annuleringsverzekering en overige maaltijden (lunch en diner).

Hoe komt iemand in aanmerking voor deelname?
Geïnteresseerden kunnen zich tot 10 november 2018 aanmelden door middel van een online formulier (https://goo.gl/forms/xFigsXRbJwLJf6613) en het insturen van een curriculum vitae. Na het invullen van dit formulier ontvangt u een automatische ontvangstbevestiging, met een link waarmee u uw antwoorden tot 10 november eventueel kunt aanpassen. Deelname aan deze onderzoeksreis vindt uitsluitend plaats op uitnodiging van KUNSTENISRAËL.

Welke informatie wordt gevraagd?
• Voor- en achternaam
• Emailadres en telefoonnummer
• Institutionele affiliatie en titel
• Beschrijving van uw professionele praktijk
• Beschrijving van relevante projecten met en bekendheid kunstenaars of praktijkmensen uit Israël
• Hoe u van het programma hebt gehoord
• De voor u ‘ideale uitkomst’ van het programma
• Of u of uw instelling in staat bent om uw vlucht naar Israël te bekostigen
• Contact met eerdere programma-deelnemers over het programma
• Namen en contactgegevens van twee referenties
• Of u ons nog vragen wil stellen

Hoe groot zijn de groepen?
Klein: 6 à 7 deelnemers, plus gids en chauffeur.

Wat houdt het programma in?
Het programma wordt samengesteld en begeleid door curator Ronit Eden. Voor zover mogelijk wordt dit aan de interesses van de deelnemers en het actuele aanbod aangepast. Gemiddeld worden tientallen ateliers, musea, en kunstinitiatieven door het hele land bezocht, waarbij de deelnemers kennismaken met vele collega’s en met Arabische, Druzische, Joodse, Palestijnse en andere gemeenschappen. Er wordt overnacht in een prettig hotel in centraal Tel Aviv. Reizigers worden door een eigen bus en chauffeur naar locaties gebracht in Tel Aviv-Jaffa en Jeruzalem alsook perifere steden, kibboetsen en dorpen. Discussies met kunstenaars in hun studio’s, ontmoetingen met lokale curatoren en vooraanstaande denkers in het veld worden gecombineerd met bezoeken aan actuele tentoonstellingen in musea en alternatieve ruimtes. Met uitzondering van een wandeling door de oude stad van Jeruzalem, worden er tijdens de reis geen toeristische locaties bezocht. De voertaal is Engels.

Wie heeft er al aan meegedaan?
Sinds 2011 hebben 60 curatoren, kunstjournalisten en museumdirecteuren meegedaan aan deze reizen, namelijk:
Dominic van den Boogerd – De Ateliers, Amsterdam
Lucette ter Borg – Cinema Zuid / kunstcriticus
Jelle Bouwhuis – Stedelijk Museum Bureau, Amsterdam
Hilde de Bruin – Cobra Museum, Amstelveen
Deirdre Carasso – Stedelijk Museum, Schiedam
Laurie Cluitmans – onafhankelijk conservator
Esther Deen – Institute of Human Activities, Amsterdam
Rianne van Dijk – Managing editor See all this
Edo Dijksterhuis – Freelance journalist
Mariette Dölle – Museum Kranenburgh, Bergen
Lennard Dost – Nieuwe Vide, Haarlem
Lars Ebert – Castrum Peregrini, Amsterdam
Zippora Elders – Kunstfort, Vijfhuizen
Nina Folkersma – onafhankelijk conservator
Julia Geerlings – onafhankelijk conservator en schrijver
Jacqueline Grandjean – Oude Kerk, Amsterdam
Jaap Guldemond – EYE Filmmuseum, Amsterdam
Johan Gustavsson – kunstenaar en curator Alternative Art Guide
Maartje de Haan – Museum Meermanno, Den Haag
Bas Hendrikx – Marres, Maastricht
Stijn Huijts – Bonnefantenmuseum, Maastricht
Edwin Jacobs – Centraal Museum, Utrecht
Nanda Janssen – onafhankelijk conservator
Yasmijn Jarram – onafhankelijk conservator en schrijver
Saskia van Kampen-Prein – Boijmans van Beuningen, Rotterdam
Xander Karskens – De Hallen, Haarlem
Kees Keijer – kunstcriticus
Heleen Ketwich Verschuur – Museum Jan van der Togt, Amstelveen
Mark Kleijnen – Museum Strips, Rotterdam
Sjoerd Kloosterhuis – onafhankelijk conservator
Rob Knijn – The Naked Foundation, Den Haag
Meta Knol – De Lakenhal, Leiden
Joram Kraaijeveld – Stedelijke Museum Bureau, Amsterdam
Dingeman Kuilman – Stedelijk Museum, Breda
Alessandra Laitempergher – Beelden aan Zee, Den Haag
Niekolaas Lekkerkerk – The Office for Curating, Rotterdam
Erik Luermans – Kunstfort, Asperen
Femke Lutgerink – Fotodok, Utrecht
Judith van Meeuwen – Kunsthal KAdE, Amersfoort
Noor Mertens – Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
Els van Odijk – Rijksakademie, Amsterdam
Daniela Petovic – KPN & Aedes collections, Amsterdam
Josien Pieterse – Framer Framed, Amsterdam
Yvonne Ploum – Armando Museum, Utrecht
Wouter Prins – Museum voor Religieuze Kunst, Uden
Britte Sloothaak – Stedelijk Museum, Amsterdam
Sandra Smets – NRC-recensent
Wilma Sütö – Stedelijk Museum, Schiedam
Siebe Thissen – Public Space, Rotterdam
Vincent van Velsen – De Appel, Amsterdam
Hripsimé Visser – Stedelijk Museum, Amsterdam
Rieke Vos – onafhankelijk conservator
Bas Vroege – Paradox, Edam
Katja Weitering – Museum Catharijneconvent, Utrecht
Mirjam Westen – Museum Arnhem
Annemarie de Wildt – Amsterdam Museum, Amsterdam
Bernadette van Woerkom – Joods Historisch Museum, Amsterdam
Arnisa Zeqo – onafhankelijk conservator
Nathalie Zonnenberg – onafhankelijk conservator

Wat voor organisatie is KUNSTENISRAËL?
KUNSTENISRAËL is een onafhankelijke stichting zonder politieke of religieuze affiliatie. Wij ontvangen geen overheidssteun uit Nederland of Israël. Elders op deze site vindt u uitgebreide informatie over het werkterrein van KUNSTENISRAËL, waaronder onze concertserie en de steun die wij aan Nederlandse kunstinstellingen bieden om het werk van Israëlische kunstenaars te presenteren.

Wie weet van mijn aanmelding en eventuele deelname?
Uw aanmelding is vertrouwelijk. Indien u uitgenodigd wordt, willen wij volledig transparant zijn en vragen u daarom een kopie van een eventuele uitnodiging met de directie van uw instelling te delen, indien van toepassing. Ook publiceren wij op onze website en in onze nieuwsbrief de naam en eventuele instellingsnaam van elke deelnemer.

Bezoeken de reizen ook sites op de Palestijnse Gebieden zoals de Westelijke Jordanoever of Gaza?
Nee, het bezoek blijft binnen de grenzen van Israël, maar reizigers mogen zich volledig vrij voelen om aansluitend een eigen bezoek te plannen.

Als ik geselecteerd word om er aan deel te nemen, wat wordt er van mij verwacht na het programma?
Hoewel er geen verplichting is om een project te produceren als een resultaat van het programma, hebben veel deelnemers hun ervaring en contacten vervolgens ingezet om tentoonstellingen, lezingen, samenwerkingen, artikels en beurzen te ontwikkelen. Na afloop van de reis gaan wij graag in gesprek met u om mogelijke samenwerking te verkennen.

Wie is een ideale kandidaat voor deze reizen?
Ideale kandidaten zijn kritische denkers met een open vizier, uitstekend thuis in de hedendaagse kunst en nieuwsgierig over internationale ontwikkelingen. Ze zijn geïnteresseerd in aandachtig gesprekken en vragen over uiteenlopende gerelateerde onderwerpen. Kandidaten zijn voornamelijk conservatoren – onafhankelijk of gebonden aan een museum – museumdirecteuren, en journalisten gespecialiseerd in hedendaagse kunst.

Als ik geselecteerd word om deel te nemen, moet ik dan een visum aanvragen?
Israël staat paspoorthouders uit meer dan 90 landen toe om het land binnen te komen zonder een visum. Raadpleeg de lijst in deze link om te bevestigen of je een visum moet verkrijgen om Israël te bezoeken. M.b.t. de reis van maart 2019 moeten reizigers in bezit zijn van een paspoort dat minimaal tot 1 oktober 2019 geldig is.

Wat gebeurt er nadat mij heb aangemeld?
Aanvragers worden kort na 10 november op de hoogte gebracht van de status van hun aanvraag en kunnen worden gecontacteerd om een vervolggesprek te plannen via telefoon, Skype of persoonlijk in Rotterdam of Amsterdam. Wij streven uitsluitsel te geven voor 1 december 2018. Geaccepteerde deelnemers zijn vervolgens verplicht om verder registratiemateriaal in te vullen om hun aanwezigheid te bevestigen en hun plaats op de reis te reserveren.

Wat als ik nog vragen heb?
Voor vragen over ons reisprogramma die hier niet worden beantwoord kunt u een mail sturen naar de directeur van KUNSTENISRAËL, Ken Gould, via gould@kunstenisrael.nl (a.u.b. geen telefoontjes). Hij zal u zo snel mogelijk antwoord geven. Met betrekking tot de inhoud van de reizen kunt u direct contact opnemen met Ronit Eden: contact@roniteden.com.