KUNSTENISRAËL maakt mogelijk



GIMME SHELTER

30-05-15 t/m 20-09-15  Fort Asperen, Acquoy (bij Leerdam)

Welke gevaren liggen er op mijn pad? Hoe kan ik mijn tegenstander misleiden? Hoe denkt mijn vijand – en wie is die vijand eigenlijk? Deze vragen zijn het uitgangspunt van de internationale kunstmanifestatie Gimme Shelter - forten en ficties in Laagland. Drie schitterende forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam vormen voor het eerst in het tweehonderdjarig bestaan van de linies het decor van drie thematisch verwante tentoonstellingen, die zich concentreren op het fictieve aspect van strijd en verdediging: op militaire ficties. Gimme Shelter laat werk zien van bijna vijftig kunstenaars, waaronder ook de Israëlische (video-)kunstenaars Chaja Hertog & Nir Nadler, Michael Blum en Omer Fast.

Chaja Hertog (1978, NL) en Nir Nadler (1977, ISR) willen ‘abstracte verhalen’ combineren met vakmanschap. In combinaties van ruimtelijke installatie, performance en film nemen zij uiteenlopende begrippen als Oude Meesters of hun eigen relatie onder de loep. Hertog en Nadler zijn een duo in leven en werk. Ze studeerden beiden aan de Gerrit Rietveld Academie, maar behaalden hun MFA bij respectievelijk ArtScience aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, en DasArts in Amsterdam. 

Michael Blum (1966, CAN/DE) studeerde geschiedenis en fotografie in Frankrijk en verbleef aan de Rijksakademie in Amsterdam. In zijn werk (boeken, foto’s, video’s, installaties) bekijkt hij cultuur en geschiedenis door een kritische bril; van de overblijfselen van het gedachtegoed van Karl Marx tot de herkomst van zijn eigen sneakers. Blum vertoonde zijn werk onder andere in het Centre Georges Pompidou in Parijs en The New Museum in New York. Hij woont en werkt in Canada. 

Omer Fast (1972, ISR) groeide op in Jeruzalem en New York, en woont in Berlijn. Met zijn videowerken en -installaties heeft hij een heel eigen plaats verworven in een gebied tussen documentaire en fictie. Militairen en strijd waren al meermalen onderwerp van zijn werk, dat behalve op dOCUMENTA 13, te zien was in het Guggenheim en het Whitney Museum in New York, op de Biënnale van Venetië, het Centre Pompidou in Parijs en op vele filmfestivals.